Jarmo Koponen

Toinen Novosibirskin lavastus

  • Novosibirskin Tannhäuserin mainosjuliste, Kultainen avain vai Kehmanin seikkailuja
    Novosibirskin Tannhäuserin mainosjuliste, Kultainen avain vai Kehmanin seikkailuja

Novosibirskin oopperan johtajavaihdoksen aikaansaama närkästys yllättää. Ensi kuulemalta tuntui siltä, ettei mitään uutta Venäjällä, mutta viikon aikana on tapahtuneeseen tullut lisää sävyjä.

Venäjän kulttuuriministeri vaihtoi Novosibirskin oopperanjohtajan Siperiassa arkkimandriitan tehtyä valituksen esityksestä, jota ei ole nähnyt.  Teatterinjohtajaksi valittiin mies, jolla on entuudestaan johdettavana yksi maan tärkeimmistä oopperataloista - Mihailovskin teatteri Pietarissa.

Viikonvaihteessa Novosibirskissa kaupungin pääaukio täyttyi ihmisistä, jotka osoittivat mieltään oopperan johdon vaihtamista ja Venäjän kulttuuripolitiikkaa vastaan. Kulttuuriministeriä vaadittiin eroamaan.  Pietarissakin mielenosoittajia oli satakunta. He protestoivat muun muassa kulttuurittomuuden ja sensuurin ministeriötä vastaan, Rosbalt raportoi. Julkisuudessa tapahtumiin on jo sotkettu muitakin ministereitä ja johtavia pankkiireja. Ehkä kysymys ei ole vain kulttuurijupakasta.

Pietarin humanistisen yliopiston rehtori kirjoitti kolumnissaan, että jos teatterit eivät itse ymmärrä, on niiden toimintaa alettava sensuroida.  -Se on jo välttämätöntä, kulttuurintutkija Aleksandr Zapesotski tylyttää.

Kulttuuriministeri Vladimir Medinski  rauhoittelee, ettei ennakkosensuuria ole tulossa ja lupaa, että Pietarissa Mariinskissa esitettävä perinteinen Tannhäuser saa myös valtion tukea.

Kehuttu Tannhäuser vedetään ohjelmistosta

Novosibirskin jupakka on hankalasti avautuva. Yksinkertaistaen kysymys on siitä, että  kulttuuriministeri Medinski erotti Novosibirskin oopperan johtajan Boris Mezdritšin ja nimitti tämän tilalle Mihailovski-teatteria johtavan Vladimir Kehmanin Pietarista. Kehman tunnetaan entuudestaan myös yhteyksistään Venäjän valtiaaseen, presidentti Putiniin.

Ensi töikseen Siperiassa Kehman muutti ohjelmistoa ja poisti kohun kohteen eli uskovaisten parissa pahennusta herättäneen Wagnerin Tannhäuserin esityksen.  Helsingin Sanomissa muistutettiin, että esitys oli sen nähneen yleisön ja arvostelijoiden mielestä menestys: ”Uusi kohu alkoi joulukuussa 2014, kun Timofei Kuljabinin ohjaus Richard Wagnerin Tannhäuserista sai ensi-iltansa Novosibirskin oopperassa. Ensi-iltaa sanottiin menestykseksi ja siitä puhuttiin jopa Venäjän koko vuoden parhaana oopperaproduktiona. Kommersant-lehden kriitikko arveli, että Novosibirskista oli tulossa koko maailman oopperafanien pyhiinvaelluspaikka.”

Kulttuuria tuntevat hermostuivat

Hesarin uutisessa kuten myös YLEn yleisemmin Venäjän kulttuuripolitiikkaa käsitelleessä jutussa huomioidaan, että monet Venäjän johtavat teatterintekijät tukivat teoksen ohjaaja ja peräänkuuluttivat taiteilijoiden luovan vapauden kunnioittamista.

https://

Kulttuurista kiinnostuneet kokevat tapahtuneen olevan yksi todiste lisää sille, että nyky-Venäjällä ignoroidaan kaikki kokeellinen, vaikka jokainen ymmärtää, että kulttuurin tärkein tehtävä on vuorovaikutus yleisönsä kanssa.

-Venäjä on hyperkonservatiivisessa tilassa, sanoo Snob.ru julkaisun Nikolai Uskov televisiokanava Doždin haastattelussa. Kukaan ei enää kiellä sitä, että Venäjällä annetaan avustuksia vain tiettyihin taiteellisiin töihin.  

Tannhäuser-esitystä vastustavan pietarilaisrehtorin mukaan Venäjällä tarvitaan todellista taidetta. "Taiteellinen vapaus on taiteilijoiden etuoikeus, ei keinottelijoiden."

Putinin hallintoa on turha vielä verrata Venäjän historian suuruuden aikoihin, mutta Putinin kausi on nostanut esiin muutaman skandaalin, joissa ortodoksisella kirkolla on ollut kyseenalainen kunnia olla mukana. Uskovaisten sivustoilla puolustetaan kovin äänenpainoin oikeutta loukkaantua.  Kirkon edustajat pitävät velvollisuutenaan puolustaa yhteiskuntaa sitä moraalisesti heikentäviä tekijöitä vastaan.

Moskovan Carnegien tutkijan Andrei Kolesnikovin mielestä kirkon rooli Venäjällä on aivan loogista järjestelmässä, jossa valta on synonyymi omistamiselle.

”Venäjän ortodoksinen kirkko siunaa myös tämän valta/omistussuhteen. Kirkolla on yhä vahvempi rooli maksimoitaessa hallitusmyönteistä propagandaa ja vahvistettaessa venäläisen yhteiskunnan konservatiivisia tavoitteita ja arvoja (Pussy Riotin vainoaminen on vain näiden pyrkimysten tunnetuin esimerkki).”

Kaikki käytöksellään hurmaava liikemies

Mutta kaiken kaikkiaan on liian aikaista sanoa, onko kyseessä niinkään kulttuurilaitosta koskeva kiistely. Novosibirskin esitystä arvostelleesta Kehmanista on sanottu, että hän ymmärsi jo vuonna 2007, ettei raha riitä, jos haluaa vaikutusvaltaa.  Hän jätti menestyvän hedelmien maahantuontiyrityksensä ja päätti mieluummin hankkia aseman eliitin parissa teatterinjohtajana. Mariinskin varjosta noussut Mihailovski-teatteri on ollut näköalapaikka. Mutta kokonaan 1990-luvun puolivälissä alkanutta liikemiehen uraansa Kehman ei ole saanut karistettua.

Nimittäin samaan aikaan, kun Kehmanin siirtymisestä toisen teatterin johtoon keskustellaan toisaalla, poliisin erikoisryhmät selvittelevät, miten Kehmanin ja hänen kumppaneidensa yritysrypäs on toiminut.  Kerran Venäjän kaikesta banaanien maahantuonnista vastannut Kehman on epäiltynä miljardien talousepäselvyyksistä. Oikeutta miehiä vastaan on käyty Lontoossa välitystuomioistuimessa. Viime viikolla Kehmaniin kytkeytyvässä yrityksessä tehtiin tarkastuksia yhtä aikaa eripuolilla Venäjää.

Kehmanin mielestä Venäjän säästöpankkia johtava German Gref olisi yhdessä sisäministerin kanssa junaillut uuden tutkinnan teatterinjohtajasta.

Rahan liikkeet kiinnostavat

Pietarilainen fontanka.ru on selvittänyt poliisin iskuja. Lehden mukaan logiikka perustuu voimavirastojen päätöksentekokäytäntöön.

Yhtenä mahdollisuutena esitetään, että samaan aikaan kulttuurijupakan kanssa käydään tiukkaa vääntöä siitä, kuinka korkealla taholla suojellaan Kehmanin liiketoimia.  Lehden selvityksen mukaan jopa tutkimusten valmistelu edellyttää sisäministeri Vladimir Kolokoltsevin hyväksyntää.

”Ei kannata mennä pikku yksityiskohtiin, mutta jo pelkästään sadan asiantuntijan menopaluulentolippujen kiireellinen tilaaminen eri puolille Venäjää edellyttää talousosastolta melkoisia toimenpiteitä. Eikä ole mahdollista antaa käskyä hyökkäykseen samaan aikaan, kun Kehman lähtee hyvin julkisesti, mikä sekin on väistämättä poliittinen uutinen, vieläpä kulttuuriministerin tarjouksen perusteella, ajattelematta seurauksia.”

Lehti päättelee, että mittavat taloustutkimukset Venäjän sisäministeri voi tehdä ja on valmis tekemään vain saman painoarvon omaavien kumppanien kanssa. Koska tapahtumissa ei ole ollut osallisena yhtään Venäjän turvallisuusorganisaatio FSB:n työntekijää, niin tuskinpa sisäministeri Kolokoltsevin korvaan on kuiskutellut FSB:n johtaja Aleksandr Bortnikov. Varsinkin kun sisäministeriön tutkimusten johtaja on sisäministeri Kolokoltsevin alainen.

Teatterinjohtaja vs. mahtipankkiiri

Lehti arvioi, että jos mietitään tämän rikosasian tärkeimpiä hyötyjiä, ei tarvitse olla suuri analyytikko, jotta esiin nousee kaksi korkeassa asemassa olevaa nimeä: Venäjän Sberbankin hallituksen puheenjohtaja German Gref ja VTB-pankin hallituksen puheenjohtaja Andrei Kostin.

Pankkiirien kertoman mukaan Kehman on velkaa heille yli 10 miljardia ruplaa. Siksi on selvää, että heidän tasollaan jo keskustellaan sisäministerin kanssa. Fontankan mukaan on myös syytä muistaa, että muodollisesti sisäministeri on pääministeri Dmitri Medvedjevin hallituksessa vain samanarvoinen kuin kulttuuriministeri Medinski.

”On kuitenkin pieni ero: kaikki voimavirastojen johtajat ovat suoraan Vladimir Putinin alaisuudessa. Toisin sanoen on mahdotonta tulla toimeen ilman presidentinhallinnon ratkaisevia päätöksiä.”

Niin tai näin. Torstaina ilmoitettiin, että Novosibirskin ooppera ja musiikkiteatteri menee remonttiin. Teatterin entistämiseen on löydetty varoja riittävästi.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Helsingin Sanomien Jussi Niemeläinen kirjoitti Novosibirskin mielenosoituksesta jo 5. päivä huhtikuuta.

"Doždin mukaan Kehman oli järjestänyt mielenosoituksen ajaksi oopperan henkilökunnalle kokouksen, jotta henkilökunta ei pääsisi mielenosoitukseen.

Vaikka vain hyvin pieni osa venäläisistä käy kirkossa, uskonnolla on merkittävä rooli yhteiskunnassa. Eri mittauksissa ortodoksien osuus on ylittänyt Jumalaan uskovien osuuden, sillä ortodoksisuus lasketaan yleisesti keskeiseksi venäläisyyttä."

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1428199749952

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Ortodoksisen kirkon rooli on tietenkin asetettava oikeisiin mittasuhteisiinsa.

Venäjän muslimien merkitys ja heidän määränsä on aina ollut myös merkittävä. Muutama vuosi sitten kirjoitin aihetta sivuavan Puheenvuoron.

http://jarmokoponen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11398...

Jouko Helenius

Onkohan tulossa kulttuuriin suursiivous? Entiset Breznevin aikaiset filmimogulit ovat lähteneet elintarvikealalle. Putinin mielestä kaukasialaiset piirakat ovat erittäin terveellisiä ja maukkaita. Barbie on kuulemma myös vastatuulessa. Putinin mielestä Venäjän historia on täynnä positiivisia sankareita. Esim. Ilja Muromets. Siitä tulisi hyvä nukke kuulemma.

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Tuskin mitään suursiivousta tarvitaan. Kulttuuriväki löytää aina oman tiensä ja alakulttuureista sikiää elinvoimaista taidetta.

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Pikaruokaketjua en ymmärrä. Eikä moni muukaan tuttavistani. Tietysti voidaan ajatella, että kaikki brändit on korvattavissa omalla tuotannolla.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Taiteet ovat oleellinen osa yksinvallan kulisseja. Jos taiteissa ei pönkitetä hallitsijan valtaa tai jos teoksissa suorastaan viitataan hallitsijan väärinkäytöksiin, taiteilija saa vähintään porttikiellon. Sergei Eisensteinin filmi "Iivana Julma" olkoon esimerkkinä. Myös "Boris Godunov" on herkkä teos tulkinnoille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset