Jarmo Koponen

Islamofobiaa – uskontokiista kytee Georgiassa

  • -Aina olemme saaneet jauhoja lainaksi naapurista, Zurab (73 v.) muistuttaa sovittelevasti.
    -Aina olemme saaneet jauhoja lainaksi naapurista, Zurab (73 v.) muistuttaa sovittelevasti.
  • Minareetti on poissa. (Kuvia löytyy mm. muftin fb-sivulta.)
    Minareetti on poissa. (Kuvia löytyy mm. muftin fb-sivulta.)
  • Turvamiehet vartioivat minareettia.
    Turvamiehet vartioivat minareettia.
  • Maanviljelijä Zuralla ei ole periaatteessa mitään moskeijaa vastaan, mutta minareetti on hänestä turha.
    Maanviljelijä Zuralla ei ole periaatteessa mitään moskeijaa vastaan, mutta minareetti on hänestä turha.
  •  En osaa sanoa kuka, mutta joku on pelannut hyvin ja suunnitellut siirrot, Tsira Meskhisvili sanoo.
    En osaa sanoa kuka, mutta joku on pelannut hyvin ja suunnitellut siirrot, Tsira Meskhisvili sanoo.
  • Zarzman luostaria kunnostetaan vauhdilla.
    Zarzman luostaria kunnostetaan vauhdilla.
  • Toimittajaseurue liikkui bussilla halki Georgian Batumista Tbilisiin.
    Toimittajaseurue liikkui bussilla halki Georgian Batumista Tbilisiin.
  • Aidat estävät naapureiden lehmien pääsyn pihalle.
    Aidat estävät naapureiden lehmien pääsyn pihalle.
  • Paimen joka väistyi kuvattaessa.
    Paimen joka väistyi kuvattaessa.

Ylempänä Georgian vuoriseuduilla alkaa olla syksy. Vaikka on sunnuntai, monet muslimit ehtivät Chelan kylässä moskeijalle kertomaan viime kuukausien tapahtumista.

Rauha rikkoutui, kun erikoisjoukot ja helikopterit riipivät minareetin sijoiltaan. Turkista hankittu 24-metrinen minareetti kuljetettiin vartioitavaksi muutaman kilometrin päähän kylästä.

Kyläläiset, yli 30 vuotta Chelassa asuneet muslimit, ovat järkyttyneitä.

Syitä minareetin poistamiseen voi olla monta: Kyse voi olla provokaatiosta tai vain siitä, että Georgian voimakkaan ortodoksikirkon piirissä on kehitetty määrätietoinen tapa politikoida. Patriarkaatilla on paljon valtaa ja se hamuaa sitä lisää.

Georgian ortodoksinen kirkko on Venäjän kirkon kanssa hyvissä väleissä. Jopa niin, että Moskovan patriarkaatin mielestä vuoden 2008 sodassa Georgiasta irrottautuneet Abhasia ja Etelä-Ossetia kuuluvat Georgian kirkon alaisuuteen. Rajat ovat siis erilaiset kuin maallisella vallalla.

Georgia yhdistyi Venäjän vallan alla. Kun esimerkiksi Abhasia ja Etelä-Ossetia nykyisin julistavat kuuluvansa mieluummin Venäjän kuin Georgian etupiiriin, se on käytännössä jatkoa prosessille, joka on ollut alueella käynnissä jo pitkään.

Vaikka Moskova on historian saatossa vuorotellen tukenut ja ravistellut georgialaisten pyrkimyksiä, nyt käytävä uskonnollinen kiista vaikuttaa hyvin kotikutoiselta.

Moniuskontoisessa maassa on ollut ennenkin kiistoja, mutta viime kuukausina kylätason pulmasta on paisutettu isompi ongelma Georgialle. On selvää, että hallituksen ja kirkkokuntien pitäisi istua yhteisen pöydän ääreen. Edessä ovat ensin presidentinvaalit. Parlamenttivaalit heilauttivat viime vuonna voimasuhteita ja se näkyy varsinkin pienemmillä paikkakunnilla.

Kävin yhdessä azerbaidzhanilaisten, armenialaisten ja georgialaisten toimittajien kanssa ottamassa selvää, miten eri uskontokuntien välinen kiista kehittyy tällä erää Georgian maaseudulla.

Käsikähmältä ei vältytty

Perunastaan kuulut Akhaltsikhen lähiseudut ovat olleet vuosisatoja niin ortodoksien kuin muslimien asuinseutua. Uskontunnustus on saattanut vaihtua jopa perheen sisällä eikä suurempaa ongelmaa ole ollut. Tilanne on hyvin samanlainen kuin entisessä Jugoslaviassa.

Tilanne kärjistyi, kun paikalliselta muslimiyhteisöltä vietiin vaivalla hankittu ja keskeinen osa rakennusta. Minareetin purkaminen aiheutti käsirysyn.

Periaatteessa on selvää, että moskeijassa pitää olla minareetti. Nykyisin minareettiin ei enää tarvitse kiivetä vaan rukouksiin kutsutaan kovaäänisillä. Juuri rukouksiin kutsu on suuri kiistanaihe. Se on konkreettinen asia, jota monet uskovaiset vastustavat. Näin vastaa myös haastattelemani 53-vuotias maanviljelijä Chelan ylärinteillä.

-Emme ole olleet riidoissa päivääkään, vaikka naapureina olemme eläneet yli 30 vuotta. Käykää vaikka kysymässä, selvittää puolestaan muslimi, 73-vuotias Zurab, todistellessaan minulle, että nyt toiset rikkovat sen minkä toiset rakentavat.

Zurab kehotti minua käymään naapurissa varmistamassa, että hän puhuu totta. Niin teimmekin, mutta naapurissa on kotona vain naisia. He eivät halua sanoa mitään, koska isäntä ei ole paikalla.

Stalinin pakkosiirtämät georgialaiset muslimit ovat palanneet kotiseuduilleen jo vuosia sitten 1980-luvulla eikä islam ole mitenkään vieras uskonto Georgiassa. Pikemminkin päinvastoin.

Kysymys kuuluu tietysti, että voisivatko muutkin kuin Chelan asukkaat haluta oman minareetin? Osa sanoo, että minareetti rakennettiin ja purettiin muutamassa yössä.

Peliä kansalaisten tunteilla

-Antaa kansalaisten ratkaista. Kyse on samasta kansasta. Nyt joku käyttää tilannetta hyväkseen, Ety-järjestölle tarkkailijana toimivan Tolerantnost-järjestön johtaja, tohtori Tsira Meskhisvili.

Yhteiskunnan pitäisi Meskhisvilin mielestä ottaa huomioon, mitä vuoriseuduilla tapahtuu. Uskonnolliset ristiriidat eivät tunnu kuuluvan georgialaiseen yhteiskuntaan, vaikka kärjekkäitä ja mustavalkoisia, jopa kansallismielisiä asenteita on helppo lietsoa.

Miksi siis näin tapahtuu? Mistä nämä naapurit keksivät ruveta toisiaan vihaamaan?

-Jollekin tämä on tarpeen, Meskhisvili sanoo.

Tämän lähemmäs totuutta on vaikea päästä. Kun puhuu ihmisten kanssa monet vetoavat siihen, että he ovat vain lukeneet lehdistä tapahtuneesta. Vaikuttaa myös siltä, että liberaali ja koulutettu osa väestöä ei halua ottaa selvää kantaa. Virallinen selitys on se, se että minareetti purettiin koska siitä ei ollut maksettu tulleja. Laillisuuteen vetoaminen tuntuu jäävän tunnekuohujen alle.

Poliittiset voimat – kansallismieliset, patriarkaatti. Kuka?

Muslimit saavat tukeutuvat toisiinsa

Ulkopuolisesta näyttää selvältä, että Georgiassa toteutetaan valtauskonnon ortodoksien politiikkaa. Maan oikeusministeri ehätti lausumaan, että tärkeintä ei ole laki vaan kirkon asema. Tai näin lausunto tulkittiin. Syntynyttä jännitettä ei ole haluttu purkaa poliittisesti hienovaraisesti ja nopeasti.

Minulle tulee sellainen olo, että kyse on vastaavasta ilmiöstä kuin Euroopassa, jossa islamofobiaa levittävä äärioikeisto saa koko ajan kasvavassa määrin kannatusta myös hiljaiselta enemmistöltä.

En ylläty kun kuulen, että yhtenä argumenttina käytetään sitä, ettei Sveitsissä eräässä kantonissa hyväksytä minareetteja.

Georgiassa kysymys on hieman toinen, vaikka laillisuudesta täälläkin puhutaan. Yhtenä syynä pidetään Georgian ortodoksisen kirkon asennetta.

Kirkko on hyvin vanhoillinen. Se ei maksa veroja ja saa valtiolta huimat avustukset. Se on rikas siinä missä muiden kirkkokuntien on tultava toimeen omillaan. Aiemmin moskeijoiden perustamista rajoitti se, että muslimit saivat perustaa vain opiskelukeskuksia.

Mistä köyhät maanviljelijät saivat kasaan yhdeksän tuhatta dollaria minareetin ostamiseksi Turkista; miksi viranomaiset käyvät kirkon kanssa muslimien hartauden pitoa vastaan?

Kirkolla on paljon valtaa poliittisiin prosesseihin

Toistaiseksi ei voi sanoa, että ristiriidat olisivat edenneet yhtä pahoiksi kuin Abhasian ja Etelä-Ossetian väkivaltaisiksi äityneissä konflikteissa.

Georgia ja Venäjä sotivat vajaan viikon vuonna 2008 itsenäisiksi pyrkineiden alueiden herruudesta. Venäjä miehitti alueet ja julisti ne itsenäisiksi Georgiasta.

Sodan traumoja puretaan. Edelleenkin monen georgialaisen on ollut vaikea nähdä itseään alistajina, vaikka nyt toiseuden pelko uhkaa omia myös maan toisella laidalla.

-Olen georgialainen ja haluan asua täällä. En Venäjällä tai Turkissa, Zurab sanoo.

Georgian politiikan arvioidaan olevan riippuvaista vahvoista persoonallisuuksista. Ratkaisevia ovat persoonallisuudet, ei poliittinen aate. Ortodoksien johtaja patriarkka Ilja II on edelleen iästään huolimatta vahva johtaja. Hänen sukujuurensa ovat Etelä-Ossetiassa.

---

Kirjoittaja osallistui GO Group Median organisoimalle toimittajaretkelle Georgiassa syyskuussa. Azerbaidzanilaisille, armenialaisille ja georgialaisilla toimittajille yhteiset toimittajamatkat ovat ainutlaatuisia mahdollisuuksia tutkia ja tehdä töitä yhdessä. Retket ovat osa Viestintä ja kehityssäätiön toimintaa.

 

 

 



Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Chelan kylän muslimit toivovat, että heidän asiastaan kirjoitettaisiin mahdollisimman paljon. Vähemmistön ääni ei tahdo kuulua valtamediassa. Pulmallista on myös se, että niin monella on mielipide asiaan, josta keskustellaan voimakkaasti, tunteella.

http://www.rferl.org/content/georgia-minaret-musli...

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Erittäin mielenkiintoinen raportti aiheesta, josta meillä ei juuri tiedetä mitään. On surullista, että eri uskontojen väliset kiistat raivoavat eri puolilla maailmaa ja sotkevat ihmisten välisiä suhteita.

Pahimpia esimerkkejä ovat 1990-luvun Jugoslavia ja Syyria juuri tällä hetkellä. Irakissakin shiiat ja sunnit käyvät suoranaista sisällissotaa, vaikka ovat muslimeja molemmat.

Jotenkin voi ymmärtää, että minareetin nouseminen lähiseudulle herättää tunteita. Mitä itse ajattelisitte, jos sellaista alettaisiin rakentaa naapuritontille?

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Matkallamme oli muuten shiia ja sunni Azerbaidzhanista. Miehille ei tuottanut mitään vaikeuksia olla sovussa moskeijassa. Kyse on kaukaisesta näkemyksestä perimysjärjestyksestä. Seurueemme shiia kävi myös rukoilemassa georgialaisten kanssa aivan rauhassa.

Me mystifioimme meille tuntemattoman.

Ruokouksiin kutsutaan kyllä, mutta on vaikea kuvitella että kutsu häiritsisi ketään ellei erkseen ole ärsyyntynyt tai halua välttämättä, että kaikki on tehtävä kuten ennenkin.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Tuolla Myanmarista uutisoidaan buddhistien polttavan muslimien taloja.

Buddhalaisuus pidetään myös rauhanuskontona, ehkä meille on vääriä ennakkoluuloja buddhalaisuudesta.

http://www.foxnews.com/world/2013/09/29/sectarian-...

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Lyhyt Go Group Media julkaisema video toimittajien matkasta

27.09.2013

Short video on the joint trip of South Caucasus journalists to different provinces of Georgia to study the reasons behind growing tensions between country's Christian and Muslim population.

http://www.youtube.com/watch?v=u9T2zcW50y8&feature...

Käyttäjän MikaelHalleen kuva
Mikael Halleen

Mahtoiko minareetille olla rakennuslupaa? Jos ei ollut - miksi kohu? Moskovassa pantiin ilman rakennuslupaa oleva helluntaikirkko puskutraktoreilla keskellä yötä maan tasalle. Ei lupaa.
Egyptissä muslimit polttivat yli 50 kirkkoa - kyseessä oli vuosia sitten ja luvalla rakennetut rakennukset. Silkkaa väkivaltaa.
Georgia on perinteisesti ortodoksivaltio ja ei siellä pidä yhtäkkiä antaa muslimeille jotain erityisiä erivapauksia joita heillä ei koskaan ole ollut. Jos toimittajille tarkoitushakuisesti on näytetty jotain ja josta halutaan nyt sitten tehdä tarkoituksella skandaali - siinä on onnistuttu. Mutta miksi aina yksipuolisesti pidetään muslimien puolta?

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Minareetin siirtämistä puidaan paraikaa oikeudessa. Toistaiseksi emme tiedä, mihin kaikkiin pykäliin vedoten minareetti määrättiin purettavaksi.

Moskeijassa on aina minareetti. Kyse voi tosiaan olla siitä, että rakennukselle olisi pitänyt hakea kokonaan toisella tavalla lupa.

Nyt kuitenkin puhutaan tulliin liittyvistä epäselvyyksistä, ei rakennusluvasta.

Kyse ei ole tarkoitushakuisesti näytetystä minareetista. Muslimeja on asunut Georgiassa satoja vuosia.

Georgian ortodoksisen kirkon valta hämmentää.

Mahdoitko lukea juttua, vai onko sinulla jo valmis näkemyksesi tapahtuneesta?

Puheenvuoroon panemassani jutussa haastateltiin muslimia, ortodoksia ja puolueettomana pysyttelevää tarkkailijaa.

Linkkaan mieluusti aiheeseen liittyviä juttuja lisää, ja tarvittaessa suomennan muutamia valittuja selvityksiä viranomaisilta ja uskovaisilta itseltään.

Käyttäjän MikaelHalleen kuva
Mikael Halleen

Luin jutun. Kommentit perustuvat juttuun ja yleiseen oikeuskäsitykseen eikä ennakkoluuloihin.
Minareetti on tallessa eikä sitä ole tuhottu. Jos minareettiin saadaan lupa, se laitetaan varmasti paikalle. Helsingissä minareettiin ei saada julkisivulautakunnan lupaa.
Moskeijoissa EI ole aina minareettia. Todistusaineisto: Helsingissä on moskeijoita mutta yhdessäkään ei minareettia. Berliinissä on monia kymmeniä moskeijoita mutta ainoastaan yhdessä minareetit.
Muslimeja on asunut Helsingissä satoja vuosia. Ovat tulleet toimeen ilman minareetteja.
Georgian ortodoksisen kirkon valta on pientä verrattuna muslimiveljeskunnan valtaan monissa maissa. Tai ajatollahin valta Iranissa.
Et ota kantaa vieläkään muslimien harjoittamalle kirkkojen poltolle Egyptissä. Näissä kuoli myös ihmisiä.
Ehkä vielä tallessa oleva ja mahdollisesti myöhemmin asennettava minareetti on tärkeämpi kuin tuhotut kirkot ja menetetyt ihmishenget.

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Hyvä. Kiitos.

Minareetti on tärkeä moskeijan ulkoinen merkki. Haastattelemiemme ihmisten perusteella on todettava, että Georgian ortodoksisella kirkolla on paljon valtaa, jota ei voi mitenkään rajoittaa.

Vakava paikka.

Georgialaiset eivät suinkaan ole kaikki sitä mieltä, että kirkolle kuuluvat sen luontaisedut, kuten verovapaus. Vertailut ontuvat väkisinkin. Minä näen kysymyksen ennen muuta vähemmistöjen arvojen ja mahdollisuuksien turvaamisena.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Tässä keskustelussa törmätään ns. NIMB-ilmiööön. Toisin sanoen kannatetaan maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta, jos vain moskeija ei ilmesty minun takapihalleni. Kaivopuistossa asuvan on helpompi olla maahanmuuttomyönteinen kuin jossakin Varissuolla majailevan.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Timo, en ymmärrä pätkääkään Turun Varissuon demonisointia. Ihan peruslähiö. Uskaltaisin toisaalta hieman kyseenalaistaa yleistyksen Helsingin Kaivopuistossa asuvien maahanmuuttomyönteisyydestä, jos nyt ei työperäistä "elopmaahanmuuttoa" lasketa mukaan.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Enpä oikein usko NIMB-ilmiöön moskeijoiden kohdalla - enkä maahanmuutonkaan.

Tämä on tietysti yksittäistapaus, mutta kerron kuitenkin: asuin vuosia Länsi-Helsingissä alueella, jossa maahanmuuttajia oli vähän. Nyt asun Itä-Helsingissä alueella, jossa kohtaan maahanmuuttajia päivittäin. Muuttaminen ja sen seurauksena lisääntynyt, jokapäiväinen kanssakäyminen maahanmuuttajien kanssa ei ole saanut minua muuttamaan ajatuksiani maahanmuutosta. En edelleenkään vastusta maahanmuuttoa.

Jos on olemassa tutkimustuloksia, joiden mukaan maahanmuuttoa – tai vaikka moskeijoita – vastustetaan enemmän alueilla, joilla asuu enemmän maahanmuuttajia, kannattaisi varmaan tutustua muihinkin muuttujiin. Esimerkiksi poikkeavatko ”kantasuomalaiset” (ja jos, niin millaisten muuttujien osalta) toisistaan maahanmuuttokielteisemmillä ja maahanmuuttomyönteisemmillä alueilla?

Hannu Töyri

Sunnit tappavat Irakissa Shioja ja Kurdeja, tosin myös muitakin kuten vasemmistölaisia.
Islamilaiset tuhoavat n. 200 - 300 ihmistä viikossa, joten on täysin ymmärrettäväää jos halutaan niistä eroon.
Venäjällä ne ovat murhanneet ihan tarpeeksi ihmisiä, Beslam ei ole unohtunut.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

islam kuuluu suomeen ja eurooppaan aivan yhtähyvin kuin Kristinusko kuluu saudi arabiaan.

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Saudi-Arabia ei oikein ole paras vertailukohta.

Suuri osa Euroopan maista on monikulttuurisia. Historiankäsitys on vaan toisilla heikompi kuin toisilla.

Minun käydessä keskikoulua uskontotunneilla opetettiin meille luterilaisille paitsi kirkkohistoriaa myös muiden uskontojen merkityksestä ja opinkappaleista.

Jari Nyberg

Kauko Aalto, kannattaa muistaa, että Saudi-Arabiassakin oli aikanaan todella kukoistavia kristillisiä yhdyskuntia samoin kuin juutalaisia sellaisia. Dhimminä eleleminen ei kuitenkaan ole niin kovin mukavaa, joten en ollenkaan ihmettele noiden yhdyskuntien katoamista. Moni muukin Lähi-idän maa oli pääuskonnoltaan kristillinen ennen islamia.

Islamin dhimmisysteemi ja pakkokäännytykset ovat tehokkaasti häivyttäneet kristinuskon noilta alueilta. Joitakin jäänteitä on vielä jäljellä, mutta kuten olemme saaneet maailmalta tietää, niin järjestelmälliset vainot ovat hävittämässä ne viimeisetkin rippeet eikä koira perään hauku. Jonkun moskeijan minareetin näpistäminen näyttää menevän joillakin ihmisillä arvojärjestyksessä ihmisten teurastuksen edelle. No, meitähän on moneksi ja arvonsa kullakin.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Markku Huusko kirjoitti:
"Timo, en ymmärrä pätkääkään Turun Varissuon demonisointia. Ihan peruslähiö. Uskaltaisin toisaalta hieman kyseenalaistaa yleistyksen Helsingin Kaivopuistossa asuvien maahanmuuttomyönteisyydestä, jos nyt ei työperäistä "elopmaahanmuuttoa" lasketa mukaan."

En halunnut lainkaan demonisoida Varissuota. Se tuli tuohon vain lähiönä, jossa asuu paljon maahanmuuttajia. Onhan tunnettua, että Perussuomalaiset saivat paljon ääniä eräissä Itä-Helsingin kaupunginosissa, mahdollisesti myös Varissuolla. En ole tarkistanut. Tuollaisissa kaupunginosissa asuvat suomalaiset tuntevat, että maahanmuuttajat uhkaavat heidän työpaikkojaan ja saavat yhtä paljon sosiaalietuuksia kuin kantasuomalaiset. Se herättää katkeruutta. Tämä on psykologisena pohjana heidän suhtautumiselleen. Kaikki eivät tietenkään ajattele tällä tavalla, mutta melkoinen joukko kuitenkin.

Kaivopuistossa asuvat taas kannattavat enimmälseen puolueita, joiden piirissä on epäkorrektia vastustaa maahanmuuttoa. Maahanmuuttajat eivät uhkaa Kaivopuistossa asuvien työpaikkoja. Maahanmuuttajien tulot ja sosiaaliedut ovat kaukana Kaivopuiston asukkaiden alapuolella. Maahanmuuttajat ovat Kaivopuiston asukkaille etäinen ilmiö, johon voi suhtautua rauhallisesti.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Ja Itä-Helsingin unohdetun kansan ääniharava ja pelastaja on tietysti Kaivopuiston kulmilla asustava Halla-aho : D

Jari Nyberg

Vai voisiko Halla-ahon äänimäärä johtua kohtaamisteoriasta? Virallisen totuuden mukaanhan mitä enemmän kulttuurien välisiä kohtaamisia, niin sitä vähemmän ennakkoluuloja ja rasismia. Tuo tietysti toimii myös toisin päin. Mitäs jos ne arkielämän kohtaamiset ovatkin tätä?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128860383108...

"Sen sijaan poliisille alkoi tulvia tietoja ryöstön kohteeksi joutuneista nuorista. Useiden ryöstön kohteeksi joutuneiden mukaan lähinnä tummaihoisista nuorista miehistä koostunut, noin 6-8 miehen vahvuinen joukko olisi ryöstänyt uhreiltaan mm. pieniä määriä käteistä rahaa, älypuhelimen, kengän ja repun, jossa oli mm. mopokortti.

Yhdessä ryöstöistä uhria oli uhattu puukolla. Toisia oli pakotettu maahan kurkusta kuristaen ja uhrin ollessa maassa tätä oli potkittu."

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Tiedän että moni äänioikeutettu mamu äänestää perussuomalaiset, heidän joukossa myös muslimit, mamuille on omakohtaisia kokemuksia miten ovat joutuneet pelinappulaksi kotouttamisbisneksessä.

Jonas Hellgren

Näyttää ihan kuin olisivat hakeneet hyvin naamioidun keskimatkan ohjuksen pois.

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Kollega Armeniasta kirjoittaa, että aineksia kiistelyyn antaa myös päivänpolitiikka. Uskonto nostattaa vaarallisesti tunteita. Presidentti Saakashvili toivoo saavansa mieleisensä seuraajan. Tilanteen voi odottaa rauhoittuvan vaalien jälkeen. Muslimit pyrkivät saamaan itselleen oikeuksia lisää ja kristityjen piirissä epäillään Turkin pyrkivän levittämään vaikutusvaltaansa.

http://arminfo.am/index.cfm?objectid=F4849130-2B55...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset